Exchange 2003 – submitted message to MTA – problem z zablokowanymi mailami

//Exchange 2003 – submitted message to MTA – problem z zablokowanymi mailami

Exchange 2003 – submitted message to MTA – problem z zablokowanymi mailami

2010-10-07T10:16:31+01:00 7 października, 2010|Categories: Gotowe rozwiązania IT (porady, solucje)|Tags: |

Ostatnio miałem wątpliwą przyjemność walczyć z systemem MS Exchange 2003. Zaczęło się od tego, że serwer klienta zaczął się przytykać ; system wyrzucał komunikaty o dużym rozmiarze rejestru, zużyciu zasobów. Zaczęliśmy zatem go oczyszczać i okazało się, że poszliśmy o krok za daleko.

Co prawda maszyna zaczęła lepiej współpracować, ale Exchange przestał dostarczać wiadomości. Dotyczyło to zarówno odbioru jak i wysyłki, w tym także wysyłki w sieci lokalnej. Na końcu tego artykułu powiem co było przyczyną, ale zacznijmy od analizowania problemu.

Wysłałem testowo w sieci lokalnej e-mail, załóżmy z konta [email protected] do [email protected] . Mail nie dotarł, a w MESSAGE TRACKING CENTER znalazłem taką informację:

SMTP Store Driver: Message submitted from store
SMTP Store Driver submitted message to MTA

Przyczyn takiego stanu rzeczy może być kilka – i kilka też sprawdzałem. Jednak dalej w artykule nie będę brnął w ślepą uliczkę. Wspomnę krótko, że czasami trzeba sprawdzić naszą bazę narzędziami takimi jak MTACHECK czy ISINTEG ; narzędzi jest znacznie więcej, ale od tych można zacząć.

W moim przypadku znalazłem na zagranicznej stronie wskazówkę, aby sprawdzić telnetem jakie komendy SMTP można wywołać na serwerze. Czyli robimy tak:

START –> URUCHOM –> CMD [enter] i wpisujemy będąc zalogowanym na serwerze: TELNET LOCALHOST 25

Powinien odezwać nam się serwer. Teraz wpisujemy komendę EHLO i wciskamy /enter/ .

Pojawi nam się lista komend SMTP. Jeśli nie ma tam komend z tej listy, które pogrubiłem, możne oznaczać to problem z usługą SMTP.

250-TURN
250-SIZE
250-ETRN
250-PIPELINING
250-DSN
250-ENHANCEDSTATUSCODES
250-8bitmime
250-BINARYMIME
250-CHUNKING
250-VRFY
250-X-EXPS GSSAPI NTLM LOGIN
250-X-EXPS=LOGIN
250-AUTH GSSAPI NTLM LOGIN
250-AUTH=LOGIN
250-X-LINK2STATE
250-XEXCH50
250 OK

W moim przypadku okazało się, że owych poleceń nie ma. Jak się potem okazało – przez rozpęd / pomyłkę jeden z naszych pracowników usunął IIS’a z DODAJ/USUŃ PROGRAMY, a tam znajduje się też instalator usługi SMTP.

Rozwiązaniem problemu jest włożenie dysku instalacyjnego SBS Server czy Windows server nr 1 , następnie wybieramy KONFIGURUJ SERWER i w momencie gdy pojawią się składniki systemu, wybieramy z listy rozwijanej opcję REINSTALL  (obok nazwy MICROSOFT EXCHANGE).

Uwaga! Reinstalacja NIE usuwa skrzynek prywatnych ani publicznych, nie usuwa też ustawień kont i tym podobnych ; zatem można rzec, iż jest bezpieczna. W przypadku krytycznych danych zawsze warto jednak zrobić kopię zapasową.

Facebook - komentarze